بررسی شخصیّت واقعی فرهاد و مقایسه ی آن با منظومه ی خسرو و شیرین نظامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مصطفی آرزومند لیالکل
- استاد راهنما محمود مدبَری عنایتالله شریف پور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده بررسی این که فرهاد منظومه یِ نظامی، که بود و آیا یک شخصیّت خیالی است یا واقعی، موضوع این تحقیق است. آن چه از فرهاد در متون تاریخی آمده است؛ اشاره وار و بسیار مبهم است. در متون جدید هم در این مورد با احتیاط سخن رفته است و باز هم فرهاد در هاله ای از ابهام به ما نمایانده می شود. ناشناخته ماندن این شخصیّت، خود ضرورت بررسی واقع گرایانه به آن را توجیه می کند. در این مجموعه، ابتدا به نظامی، زندگی، مآخذ و آثار ومقلّدان او می پردازیم و خلاصه ی سه نمونه از تقلیدهای منظومه ی «خسرو و شیرین» را ارائه می کنیم، سپس به بررسی شخصیّت های اصلی منظومه ی «خسرو وشیرین» نظامی، «خسرو» و «شیرین»، در تاریخ و در منظومه پرداخته می شود و نهایتاً به فرهاد، که موضوع مورد بحث در این پایان نامه است، می پردازم. ابتدا ریشه یابی لغت «فرهاد» و معنای آن مشخّص شده است و بعد، آن چه از او در منظومه ی نظامی آمده است. سپس به نقل و بحث در مورد فرهاد با تکیه بر منابع تاریخی و شناساندن فرهاد واقعی از میان متون مختلف با دلایل و شواهد نقلی و عقلی، می پردازم. حاصل کلام این که اساساً، نام فرهاد یک اسم و لغت پهلوی و اشکانی است و خود فرهاد نیز شخصیّتی ساخته شده و غیر واقعی، که به وسیله ی اشکانیانِ سرکوب شده در دوران ساسانیان، برای نشان دادن مظلومیّت خود در برابر حکومت ساسانی، به وجود آمده است و اساساً شخصیّت تاریخی ای، برای آن نمی توان در نظر گرفت.
منابع مشابه
نقد ساختاری مناظره ی خسرو و فرهاد در منظومه ی غنایی خسرو و شیرین
در این مقاله قسمتی از منظومه ی خسرو و شیرین نظامی، یعنی مناظره ی خسرو و فرهاد، جهت تحلیل ساختاری انتخاب شده است؛ مناظره میان شخصیت های داستانی، از شگردهایی است که در معرفی شخصیت ها و ایجاد کشش و جذابیت در داستان کارکرد مهمی دارد. در این مقاله از روش تحلیل ساختارگرایانه، استفاده شده است. و نگارنده بدون در نظر گرفتن شیوه ی مکالمه ی خسرو و فرهاد و صحت و سقم گفته های هر یک، بافت ساختاری شعر(شگرد تق...
متن کاملعنصر کشمکش در منظومه ی خسرو و شیرین نظامی
چکیده حکیمنظامی در ادبیات فارسی به عنوان شاعر داستانسرا، یگانه استاد صاحب سبک، در این عرصه است که سکّه ی فرمانروایی بر این شیوه ی خاص تاکنون به نام او زده شده است. از آنجا که داستان یکی از مهمترین انواع ادبی در ادبیات نوین ملل جهان است، بررسی آثار نظامی از آن بخشهای معدود ادب کهن فارسی است که امروزه مورد اقبال بسیاری از ادب دوستان قرار گرفته است. در میان آثار داستانی نظامی اکثر اهل ادب، من...
متن کاملواکاوی شخصیت فرهاد، در منظومهی خسرو و شیرین نظامی
چکیده خسرو وشیرین ، شخصیت هایی تاریخی هستند اما از فرهاد ردپای محوگونه ای در برخی متون بر جای مانده است وجایگاه تاریخی او لغزان وقابل تردید می نماید . شیرین در داستان نظامی ، شخصیتی آرمانی دارد که با روایت های تاریخی نزدیک به روزگار نظامی چندان همسو نیست. با نگاهی دقیق به خسرو و شیرین می توان دریافت که نظامی شیرین را عامدانه تطهیر می کند و با این روش الگویی از معشوق آرمانی به دست می دهد. بن مای...
متن کاملنقد ساختاری مناظره ی خسرو و فرهاد در منظومه ی غنایی خسرو و شیرین
در این مقاله قسمتی از منظومه ی خسرو و شیرین نظامی، یعنی مناظره ی خسرو و فرهاد، جهت تحلیل ساختاری انتخاب شده است؛ مناظره میان شخصیت های داستانی، از شگردهایی است که در معرفی شخصیت ها و ایجاد کشش و جذابیت در داستان کارکرد مهمی دارد. در این مقاله از روش تحلیل ساختارگرایانه، استفاده شده است. و نگارنده بدون در نظر گرفتن شیوه ی مکالمه ی خسرو و فرهاد و صحت و سقم گفته های هر یک، بافت ساختاری شعر(شگرد تق...
متن کاملتحلیل فرآیند نشانه- معناشناختی فرهاد در منظومه ی خسرو و شیرین نظامی
نشانه- معناشناختی از جمله نظریه هایی است که موجب می شود نظام ایستا و مکانیکی نشانه شناسی ساخت گرا به نظامی سیال تبدیل گردد. این نظریه بر پایه ی اصول پدیدار شناختی و جریان یابی نشانه ها قرار دارد و می کوشد تا تبیین کند که چگونه نشانه ای با برخورداری از نظام های معنایی، در روند نشانه پذیری و معنایابی متکثر قرار می گیرد. همچنین آشکار می سازد که عامل انسانی چطور و چگونه تأثیری را در رابطه سازی بین ...
متن کاملبررسی فضاسازی در منظومه ی خسرو و شیرین نظامی گنجوی
در این پژوهش برآنیم تا عنصر فضاسازی را در منظومه ی داستانی خسرو و شیرین مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم؛ بدین منظور چهار موضوع از جمله فضای آغاز داستان، فضاسازی شخصیتی، رویدادی و مکانی را گزینش کرده ایم تا با استفاده از نشانه های زبانی و تصویری که در تداعی و القای مضمون مطرح شده در هر داستان نقش دارند، هنر نظامی را در زمینه ی فضاسازی نشان دهیم. نظامی برای هر یک از قسمت های داستان خود فضاهای مناسب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023